Persbericht: De Zwanenhof: Icoon van Twente weerstaat hectiek der tijd

De ZwanenhofVan klooster en retraitehuis tot plek voor alle levensvragen

Het voortbestaan van het icoon van Twente, klooster en retraitehuis De Zwanenhof,  was enige tijd onzeker. De financiële middelen van de oprichters van destijds, de paters Redemptoristen, bleken niet langer toereikend om het bezinningscentrum in stand te houden. Joke Mijdam, sinds 2005 directeur van het retraitehuis, wilde de rijke historie van het retraitehuis niet zien verdwijnen en zette alles op alles om het huis te behouden. Samen met zakenpartner Patrick Jägers heeft zij besloten dit centrum voor training en verdieping te kopen en een aantal activiteiten voort te zetten en uit te bouwen.

Anno 2012
De Zwanenhof blijft in 2012 de vertrouwde programma’s aanbieden zoals de eigentijdse retraites, bijeenkomsten voor rouwverwerking, zenmeditaties, cursussen enneagram, regressietherapie, mindfullness, de weken voor ouderen en zieken én de vakanties voor mensen met een kleine beurs. Ook de functie als conferentiecentrum voor het bedrijfsleven blijft gehandhaafd. Joke Mijdam: “De Zwanenhof is een huis met een ziel. Wanneer je binnenstapt in de grote hal dan voel je dat het een bijzondere plek is voor al vele generaties zinzoekers. Al te veel van dit soort huizen zijn afgebroken of verdwenen. Juist in deze tijd biedt een huis als De Zwanenhof de sfeer, rust en aandacht die nodig is voor een training, vergadering, lezing of visiebijeenkomst die net iets verder gaat dan alleen maar het zakelijke aspect en bedachte efficiency.”

Geschiedenis
In 1927 opende de paters Redemptoristen het retraitehuis Sint Jozef in Zenderen. Katholiek Twente bracht het geld voor de bouw bij elkaar. Duizenden katholieken zijn sindsdien in Zenderen op retraite geweest. Van middenstanders, verpleegsters en boerinnen tot schoolkinderen en soldaten. Door de veranderende tijdgeest in de jaren zestig, werd Sint Josef omgedoopt tot Bezinningscentrum De Zwanenhof. Vanaf die tijd konden alle spirituele zinzoekers, al of niet Katholiek, kerkelijk en niet-kerkelijk met levens- en geloofsvragen terecht bij De Zwanenhof voor cursussen en bijeenkomsten. Tot op de dag van vandaag staat rust en ruimte voor ontwikkeling, zorg en aandacht voor mens en maatschappij bij De Zwanenhof centraal.

Over De Zwanenhof
De Zwanenhof in Zenderen is hét centrum voor training en verdieping van Twente. Het is een plek met een rijke historie waar iedereen met zijn/haar levensvragen terecht kan. De Zwanenhof verzorgt moderne retraites, (meerdaagse) cursussen over zakelijkheid en menselijkheid, persoonlijke ontwikkeling, talentontwikkeling, meditatie, oosterse en westerse wijsheden en biedt leer/werkplekken aan mensen voor reïntegratie. Daarnaast is De Zwanenhof een conferentiecentrum voor bedrijven. Het retraitehuis beschikt over 76 slaapgelegenheden, 10 zalen, een boekwinkel en een oude kapel voor lezingen, maar waar ook getrouwd kan worden. Het retraitehuis wordt omringd door een karakteristieke kloostertuin te midden van het Twentse landschap.

Hoogtepunten agenda 2012
29 t/m 30 juni – Retraiteweekend; even op adem komen
21 t/m 25 september – Enneagram intensive met Enneagram Nederland
28 t/m 29 september – Kennismaken met Enneagram met Ben Hövels