Persbericht: Stadsdeel De Baarsjes adopteert monument kindermishandeling

Belangrijkste drijfveer van de actie is het bespreekbaar maken van kindermishandeling. STEK plaatste het monument eind 2008 op het Museumplein tijdens de eerste estafettemars tegen kindermishandeling op de Wereld Kinderdag tegen Geweld. Het monument reist de komende jaren langs de verschillende stadsdelen, te beginnen bij De Baarsjes.

Jaarlijks 150 duizend kinderen mishandeld
In Nederland staan ongeveer 150 duizend kinderen bloot aan kindermishandeling. Wekelijks sterft een kind als gevolg van mishandeling. Stadsdeelvoorzitter Godfried Lambriex: “Voor je iets tegen kindermishandeling kunt doen moeten kinderen en hun omgeving eerst weten wat er wel en niet mag. Voor een kind is het lastig inschatten wanneer hun ouders te ver gaan. Maar ook voor de omgeving is het moeilijk te zien wanneer ouders over de schreef gaan. En zelfs dan is het moeilijk te bepalen wanneer je ingrijpt, en hoe. Daarom is het zo belangrijk dat mensen met elkaar spreken over deze zaken. Dat we het taboe er af halen. En daarom adopteren we nu dit monument. Zodat mensen in de Baarsjes weten dat kindermishandeling een belangrijk onderwerp is, ook bij hun in de buurt.”

Lespakket kinderrechten
STEK levert bij het monument een lespakket over kinderrechten en kindermishandeling voor basisscholen. Sjieka van Rooijen, initiator van STEK: “Hiermee leren kinderen over hun eigen rechten. Zij zijn de ouders van de toekomst. Daarin kun je nu al investeren.”

Plaatsing monument
Woensdag 8 april om 11.00 uur, Speeltuin Plan West, Van Speijkstraat 65 in Amsterdam. Onthulling door stadsdeelvoorzitter Godfried Lambriex en kinderen van basisschool Rosa Boekdrukker en De Roos. Een vijftigtal ballonnen bevestigd aan het monument worden door de enkele kinderen samen met de stadsdeelvoorzitter losgelaten.

STEK
STEK (STichting Estafettemars tegen Kindermishandeling) vraagt aandacht voor kindermishandeling. De doelstelling van STEK is om het thema uit de taboesfeer te halen. Jaarlijks organiseert STEK de Estafettemars tegen kindermishandeling op 19 november, de Wereld Kinderdag tegen Geweld. www.estafettemars.nl

### Einde bericht.

Voor de redactie:
– STEK: Stephanie Aukes, 06-24608220, info

[at]supastar-pr.com
– De Baarsjes: Ruud Sjoerdsma, 06-171 44 471, r.sjoerdsma@baarsjes.amsterdam.nlAmsterdam, 7 april 2009 – Amsterdams stadsdeel De Baarsjes gaat het komende half jaar zorgen voor het Monument tegen Kindermishandeling. Morgen, woensdag 8 april, wordt om 11 uur het Monument tegen Kindermishandeling in speeltuin Plan West neergezet. Dit onder toeziend oog van de kinderen van Baarsjesbasisscholen. Het monument is een initiatief van STichting Estafettemars tegen Kindermishandeling (STEK).

Jaarlijks 150 duizend kinderen mishandeld

Lespakket kinderrechten